O
Descriere a Iadului, ( Pr.Arsenie Boca, Cãrarea Împãrãtiei ) ( 2 )
Trupul traieste,
daca e locuit de suflet ; iar sufletul traieste, daca e locuit de Dumnezeu.
Asadar, sunt oameni care au intr-insii suflete vii, si
sunt oameni care au suflete moarte* [ * Apocalipsa 3, 1 ].
Moartea
trupului este despãrtirea sa de suflet ; iar moartea sufletului e despartirea
lui de Dumnezeu.
Astfel, un trup viu poate fi locuit de un suflet viu sau
de un suflet mort.
Starea sufletului
dincolo de mormant este continuarea starii sale pamantesti, fie de viata, fie
de moarte.
Cel ce a
inviat in sufletul sãu cunostinta si iubirea lui Dumnezeu, cata vreme era pe
pamant, acela a inviat pentru vesnicie ; iar cel ce a omorat acestea in
sufletul sãu si moartea l-a prins in acestea, acela a murit pentru vesnicie.
Acela a omorat
Imparatia lui Dumnezeu dinlãuntrul sãu si a inlocuit-o cu imparatia chinurilor
vesnice, in care a intrat inca din viata pamanteana.
Trupul
nu are o consistentã sau temei in sine insusi, ci dainuieste in temeiul
sufletului, al acestei fapturi spirituale, nemuritoare, de obarsie divina.
Iar ceea ce da sufletului pecetea de fiinta spirituala e functiunea
constiintei, a acelei cunostinte de sine insusi, in relatie cu Dumnezeu, Tatal
sãu, si cu toate cate decurg din rudenia aceasta* [ * Fapte 17, 29 ].
Acestei fiinte spirituale i s-a dat trupul ca o unealta,
nu ca un tovaras.
Iar daca un om
oarecare nu ascultã de constiinta, ci de animalitate, se intampla ca glasul
constiintei tot mai slab se aude, mintea tot mai mult se intunecã, si asa,
faptele trupului pun pecetea lor intunecoasa pe suflet.
Sufletul,
cu negrija lui, se face el o unealta a trupului.
Sufletul,
amagit de convietuirea cu animalitatea trupului, are sa poarte chinurile
rasturnarii rolurilor de indata dupa despartirea sa din robia uneltei sale.
Intr-un cuvant de
mai-nainte s-a vazut ca orice fapta trupeasca a fost mai intai o fapta
sufleteasca.
O cadere in
curvie e mai intai o cadere in spirit.
In spirit e
inclinarea si caderea.
Iar aceasta e
de la convietuirea cu trupul in care s-a retras ispititorul si-l munceste cu
pofte.
Dar ispititorul nu
poate face nimic fara consimtirea spiritului.
Aceasta consimtire
insa innegreste sau spurcã fata sufletului ; il face din ce in ce mai manjit de
poftele impotriva firii.
Iar cu trecerea
vremii, trupul slabeste si sa satura de pofte, pe cand sufletul, fiind
nemuritor, naravindu-se cu ele, cauta sa le implineasca, chiar daca trupul nu
mai e in stare sa le faca.
Sunt patimi trupesti care inrauresc sufletul si sunt
patimi sufletesti care se rasfrang asupra trupului.
Slava desarta,
mandria, orgoliul, viclenia, parerea de sine si altele asemenea, se vad de
departe in tinuta dinafara a trupului.
Aceasta
spurcare a obrazului, sufletul are sa o plateasca de pe urma consimtirii cu
patimile iscate de vrajmas contra firii, printr-un chin de nedescris.
Totusi incerc.
Deci, in cazul
cand trupul si-a robit stapanul, cand petele animalitatii s-au intiparit pe
faptura nemuritoare a sufletului, cand sufletul s-a aprins de dorintele trupului,
aceste pofte, toate, insotesc sufletul, si-l aprind mereu, zorindu-l sa le
implineasca in fapta, chiar daca nu mai are unealta trupeasca, precum o avea in
viata pamanteasca.
Sufletul, in
viata pamanteasca, nu avea o corvoada asa grea de purtat cu poftele, pentru ca
ele, implinite cu trupul, ii dadeau sufletului iluzia stingerii lor si deci,
multumirea odihnei.
Dar de indata dupa
incetarea trupului, poftele, stropii acestia de noroi improscati din trup pe
suflet, starnesc in sufletul desfacut de trup, o vapaie de pofte, care-l
muncesc cel putin tot atata, cat l-ar chinui setea pana la moarte, pe unul care
ar trece Sahara si n-ar gasi apa.
Sufletul,
izgonit din trup dupa moartea acestuia, are sa se chinuiasca in felul fiecarei
patimi, care l-a ros in viata pamanteasca.
Orice
intoarcere a vointei, deci orice fapta, dincolo e cu neputinta.
Deci usor
putem pricepe ca fiecare patima pe care a iubit-o sufletul, nemaiavand cum sa
se implineasca, se starneste mereu, creste mereu si-l chinuieste pe clipa ce
trece cu o tot mai aprinsa vapaie.
Sufletul, desi
chinuit de zadarnicia vapaii, nu mai are libertatea vointei de-a scapa de
muncirea aceasta, cum o avea pe pamant.
Daca n-a vrut
sa scape de pofta cata vreme putea s-o faca, acum, trecand vremea, a ajuns sa
nu mai poata voi una ca aceea, ci culege silit roadele amare ale robiei cu
voia.
Chinuirea poftelor
ce cresc – si, pe masura ce cresc, maresc chinuirea – nu are nicio izbavire, de
vreme ce sufletul e nemuritor si nu se poate ucide pe sine, ca sa nu mai simta
vapaia care-l arde cu o iutime din ce in ce mai mare.
Un iubitor de
argint, un lacom de avere, un lacom de mancare, un betiv, un curvar, nu scapa
de tirania poftelor sale, ci acestea il chinuiesc fara de sfarsit si se maresc
pe masura ce nu pot fi satisfacute – lipsind trupul, iar constiinta ii striga
mereu osanda lui Dumnezeu si zadarnicia suferintei sale.
Invidiosul,
trufasul, iubitorul de sine, sunt rosi de urã asupra oamenilor, asupra
sufletelor pe care nu le cunosc si asupra lui Dumnezeu.
Ura creste mereu si
le macina mintea, zvarlindu-i intr-o nebunie furioasa, dar desavarsit
neputincioasa.
Iar chinul cel
mai mare tocmai acesta este, ca rautatea se vede pe sine marindu-se in desert
si zvarcolindu-se, in neputinta de-a mai face ceva.
Toata isprava
acestor patimi e muncirea neincetata, pana la nebunia absoluta a sufletului.
Sufletul arde ca
intr-o mare de foc.
Constiinta ii
vesteste neincetat pedeapsa lui Dumnezeu, ii arata sufletele dreptilor in Rai –
ceea ce ii mareste suferintele – dar nu vede pe cei ce se muncesc ca si el in
vapaia acelorasi pofte ; vede insa chipurile fioroase ale demonilor, care
intetesc vapaia care-i arde.
Precum in
viata pamanteana, lucra Harul asupra celor ce se sfinteau si sporea in ei
iubirea, iar la dezlegarea lor din trup, ramanand in Imparatia Harului, acesta
sporeste, desavarsind in ei iubirea ; asa prin contrast, in starea de Iad a
constiintei, in imparatia fara de Har, lucreaza demonii asupra sufletelor
chinuite si sporesc in ele ura.
Ura aceasta
care nu poate face nimic, zvarcolirea neputintei furioase, ura demonilor care
chinuiesc sufletele si vad ca nu ispravesc nimic, ura aceasta arde, ura aceasta
infernala e focul nestins, care nu lumineaza nimic.
Sufletele acelea,
care s-au amagit de poftele lumii, de slava desarta si de trufia vietii* [ * 1
Ioan 2, 16 ], inselate de iubirea de sine care le-a povatuit la toate poftele,
iata-le inecandu-se in ura care le arde si care s-a intarit peste ele ca o mare
imparatie a raului.
In aceasta
imparatie infernala i-a dus iubirea de sine, primul pui al diavolului si tatã a
toata amagirea.
Intr-o asa imparatie au sa sufere toti cei ce n-au scos
cu desavarsire iubirea de sine din launtrul lor, ci au mangaiat-o cu toate
placerile, si i-a surprins moartea inca neinteleptiti la minte si necuratiti la
inima.
Au plecat cu
nadejde, le ramane nadejdea.
Si daca se va
afla cineva dintre rudenii sau urmasi, ca sa implineasca pentru ei faptele
iubirii, cu acestea acopar multime de pacate si-i scot din moarte* [ *Tobit 4,
10 ].
Iar
daca Dumnezeu nu pune nimanui in gand sa implineasca mila si pocainta pentru
ei, e semnul ca nu are planul sa-i scoata din munca.
*
Pentru cei ce
vor fi scosi din munca se roaga si Biserica luptatoare de pe pamant si
mijloceste catre Dumnezeu si Biserica biruitoare din Ceruri.
Obstea Sfintilor
in frunte cu Maica Domnului mijloceste cu mare osardie luminarea noastra a
pamantenilor, cã mult mai usoarã ne este noua izbavirea de munci pana ce suntem
in viata pamanteana, decat dupa moarte cand vom fi lepadati de la nunta Fiului
de Imparat, legati de maini si de picioare* [ *Matei 22, 13 ], adica fara
libertatea vointei de-a ne mai putea schimba si fara putinta de-a mai lucra
ceva pentru pocainta noastra, de vreme ce puterile sufletului sunt legate.
Pana la judecata din urma – cum zice Sfantul Nichita* [ *Sf.Nichita Stithatul,
Despre cunostinta, despre iubire si despre desavarsirea vietii, Filocalia,
Bucuresti, 1977, ed.I, vol.6, p.352 ] – “lumea de sus fiind inca nedesavarsita, asteapta
plinirea, asteapta intoarcerea celor dintai nascuti ai lui Israil, care vad pe
Dumnezeu.
Caci lumea de sus
se desavarseste implinindu-se prin cei ce alearga spre cunostinta lui Dumnezeu.
Si, odata
desavarsita, hotaraste sfarsiturile lumii de jos, a credinciosilor si a
necredinciosilor”.
Extras din Cararea Imparatiei, Ieromonah Arsenie Boca, Tiparita cu binecuvantarea Prea Sfintitului Dr. Timotei
Seviciu Episcopul Aradului si Hunedoarei, Editie ingrijita de : Preot Prof.
Simion Todoran si Monahia Zamfira Constantinescu, Ed.Sfintei Episcopii Ortodoxe
Române a Aradului 1995
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu