Maica Tereza de Calcutta
Maica Tereza a
povestit deseori, cum a adunat de pe stradã pentru prima oarã o femeie
muribundã, cu trupul mancat de soareci si furnici.
A luat-o in
spate si a dus-o la spitalul cel mai apropiat.
Spitalul refuza sa
o primeascã.
Atunci Maica
Tereza a ramas in picioare la intrarea spitalului, inflexibilã, provocatoare.
Pana ce au
primit-o.
Apoi a decis cã,
pana si in infernul din Calcutta, fiintele umane aveau dreptul sa moarã cu
demnitate.
A mers la
seful Politiei sanitare a municipiului, ca sa cearã un loc in care o fiintã
umanã sa poata muri cu demnitate.
Doar un loc.
De restul s-ar
fi ocupat ea si Surorile ei.
Comisarul era
doctorul Ahmed.
Cand Maica
Tereza cere ceva, nu poate fi refuzata.
Doctorul Ahmed
i-a propus o cladire aproape parasita, in vecinatatea Templului zeitei Kali,
utilizata candva ca darmashalah, adapost pentru pelerinii
zeitei.
Claude-Levi-Strauss
descrie acel loc intr-o paginã din cartea Tropice
triste.
Renumitul etnograf a apucat sa-l vadã inainte ca Maica Tereza
sa-l transforme in Casa muribunzilor : « ...un fel de piatã
acoperitã, din ciment, de formã alungitã, impartita in douã, o parte pentru
barbati si alta pentru femei, de-a lungul cãreia se aflã douã postamente tot
din ciment, care servesc drept paturi ; ...si dupa ce ocupantii se trezesc si
sunt trimisi sa se prosterne implorand vindecarea de cancer si ulcer, exudat si
alte rãni, totul este spãlat cu jeturi puternice de apa si asternuturile
improspatate sunt gata sa-i primeasca pe noii sositi ; fara indoiala,
niciodata, cu exceptia lagarelor de concentrare, fiinte umane n-au fost tratate
precum animalele la abator”.
Era in anul 1952 cand Maica Tereza accepta propunerea
comisarului Ahmed si intra in posesia darmashalah-ului zeitei
Kali.
Dupa indelungata parasire, il curãtã impreuna cu un grup
de Surori si il botezã Nirmal Hriday, care inseamna, in bengali, Sãlasul Inimii
Neprihãnite, deoarece inaugurarea avea loc in ziua de 22 August, sarbatoarea
Inimii Neprihanite a Mariei.
Nu simt neliniste sau teamã cutreierând camerele mari ale
Casei muribunzilor.
Dar as vrea sa nu fiu aici.
Sau sa plec in varful picioarelor.
Am sentimentul cã fac un sacrilegiu oprindu-mã sa spionez
moartea.
O caut pe sora care dispãruse, si o zãresc aplecatã
asupra unui pat, cu un brat ridicat pentru a tine perfuzorul.
Ma priveste intorcand capul intr-o parte ; nu se poate
ridica, deoarece perfuzorul are furtunul scurt.
“Ce sa fac ?”
Intrebarea mea cred ca i se pare nepotrivitã.
Isi inclinã capul, cu bratul liber face un gest circular.
Traduc : “Uitati-va primprejur, sunt multe de facut...”,
si ma simt cuprinsa de panicã.
Pe peretele din fata mea este agãtat un Crucifix cu
picioarele mutilate.
O inscriptie
spune : Let
My Hands Heal Thy Broken Body, lasã ca
mainile mele sa-ti ingrijeasca trupul zdrobit.
Doamne, as vrea sa-ti ingrijesc trupul zdrobit.
O doresc din tot sufletul, Doamne.
Dar pentru aceasta ar trebui sa spãl restul uman ce
tremurã, sa hrãnesc gura îmbãlosatã, sa ating fruntea scaldata de sudoarea
agoniei.
Eu nu am nimic de-a face cu aceasta anticamera a mortii.
Am cerut doar sa vizitez acest loc.
Ventilatoarele fac sa inghete sudoarea de pe spinare,
imprastie mirosul de creolinã.
Sora ma ignorã, nici voluntarii nu ma baga in seama,
ocupati cu treburile lor.
Ma grabesc sa-mi iau geanta, o strang cu putere pentru
a-mi recapata rolul.
Ma aflu aici pentru a privi, nu pentru a munci.
Ca ziarista, nu ca voluntara.
Eu nu sunt
Sally.
Pe Sally am cunoscut-o azi-dimineatã, la liturghia din
casa mamã din Lower Circular Road.
Oricine poate sa mearga la liturghia Maicii Tereza,
orarul si adresa sunt scrise pe toate ghidurile din Calcutta, alaturi de cele
ale muzeelor si ale locurilor de interes turistic.
Taximetristul sikh care ma adusese aici, luandu-ma de la
hotel pe cand era inca intuneric, s-a ghemuit apoi in turbanul sãu, pentru a se
bucura de un somn suplimentar in timp ce ma asteapta.
Am sunat la soneria de la portitã si m-am alaturat
grupului tacut ce urca inspre Capela de la etajul al doilea.
Baieti si fete si cateva perechi de varsta medie, toti
straini, isi lasau incaltamintea pe veranda, intrau desculti in capela,
ingenuncheau pe rogojinã alaturi de randurile lungi de misionare ale Caritatii.
Maica Tereza era ghemuita in spate, aproape de usa, locul
ei dintotdeauna.
Tot timpul liturghiei ramane cufundatã in rugaciune,
mainile impreunate sprijinite pe frunte.
Capela lunga si stramta este luminatã de vreo zece lampi.
Cu cat se face ziuã si lumina patrunde prin ferestre,
Maica se intoarce inspre tabloul cu intrerupatoare aflat langa ea, si de
fiecare data stinge cate doua.
La Ite missa est, le-a stins deja pe toate
intrucat, intre timp, soarele puternic a invadat capela.
Absorbita in dialogul ei cu Dumnezeu, nu neglijeaza
micile indatoriri ale vietii cotidiene.
Liturghia s-a sfarsit, iesim in balcon, iar Maica Tereza
ma salutã scurt.
In grabã, si chiar cu putinã ironie politicoasã, adaugã :
“A trebuit sa va treziti de dimineata, nu ? Mergeti jos sa serviti ceai”, si se
grabeste spre o pereche de americani in calatorie de nunta, care vor binecuvantarea
ei.
Surorile sunt deja in curte, isi pusesera sari-urile in
apa cu sapun inainte de liturghie, acum le clatesc, aplecate deasupra caldarii
proprii, desculte si cu manecile suflecate pana la cot.
Asa fac in fiecare dimineata toate Misionarele Caritatii,
in toate Casele din lume.
Fiecare are doua sari, si-mi vine in minte vechea
zicala a tarancilor venetiene care purtau cu ele doar doua camasi : “Una-n
spate, alta-n traistã”.
In vorbitorul din curte ne asteapta multe cescute cu ceai
deja pregatite, fiecare ceasca e diferita de cealalta, si cate una e putin
ciobitã.
E un ceai cald si de culoare inchisa, fara zahar, si fara
lapte sau lamaie, dupa obiceiul anglosaxon.
“Aranjeaza stomacul”, imi spune tanara de langa mine.
E Sally, irlandezã, profesoarã la gimnaziu.
In fiecare an isi petrece vacantele la Calcutta,
voluntarã in Casa muribunzilor.
De data aceasta a obtinut sase luni de întrerupere a
activitatii.
Le-a consumat pe toate ?
“Le-am consumat ? Le-am castigat.”, ma corecteaza ea.
E putin trista, saptamana viitoare se va intoarce in
Irlanda.
Imi sugereaza : “Veniti la Kalighat, astazi va fi o zi
linistita, deoarece curãtenia generala am terminat-o ieri. Cereti permisiunea
Sorei Michael Joseph.”
Pe Lower Circular Road, zgomotul traficului nu-l impiedicã
pe sikh-ul meu sa traga un pui de
somn.
Ca sa-l trezesc trebuie sa-l zgaltai, si are inca ochii
aproape inchisi cand ma lasã la Kalighat, in fata templului zeitei Kali.
Templul se inaltã in centrul unui patrulater de cladiri,
ascuns de turlele rotunjite ca toate sanctuarele vechii arhitecturi bengaleze.
De jur imprejur, Kalighat este un caravanserai in
aglomeratia diminetii.
Caprele mananca pe gramezile de gunoi, corbii stau
cocotati pe pravalioare de marimea unor cutii, copiii se joaca sotron, sarind
cu amandoua picioarele in casutele desenate pe pamant cu creta.
Abia cobor din taxi si sunt asaltatã de vanzatorii de
ghirlande de hibiscus si de statuete negre ale zeitei ; de vanzatori de
legaturi de frunze cusute impreuna pe o felie de castravete ; de cersetori
care-si aratã bratele schiloade si plãgile pentru a cere pomanã ; de
adolescenti care cunosc putin engleza si se oferã drept calauze.
Mica multime insistentã imi taie respiratia.
Cu ajutorul taximetristului, înarmat cu autoritatea sa de
sikhsi cu o staturã impunatoare, reusesc sa scap.
Dar e abia opt, un anunt de pe poarta Casei muribunzilor
roaga sa se astepte ora noua inainte de a suna.
Am timp sa-i arunc o privire zeitei Kali.
In curtea interioara a templului zaresc o mare statuie,
asediata de credinciosii care se imping pentru a o atinge.
Zeita are fata pictata cu negru, limba rosie atarnand, al
treilea ochi pe frunte si patru brate : o mana tine un pumnal, o alta tine
capul insangerat al unui gigant, celelalte doua sunt ridicate pentru a-i binecuvanta
pe credinciosi.
La gat are atârnate o cununã de serpi si alta de cranii.
Un domn respectabil, cu hainã alba de brahman, vine in
intampinarea mea, se prezinta politicos si ma intreaba daca-mi poate fi de
folos cu vreo explicatie.
“Ma numesc Manih Chatterjii, sunt preot al acestui
templu, cel mai vechi din Calcutta, inima hinduismului.
Kali este Marea Mamã, zeita puterii, a creatiei, a
distrugerii si a conservarii.
Distruge raul, conservã viata.
Este numitã si Durga, care inseamna Inaccesibilã.
Celebrãm sarbatoarea ei de la 10 la 20 Octombrie, si se
numeste Kali pujah.
Fiecare hindus trebuie sa faca un pelerinaj la acest
sanctuar, cel putin o data in viata.
Calcutta isi datoreaza numele zeitei Kali.
Kali-kuta, locul lui Kali.
Se poate intra in templu numai cu stomacul gol si dupa ce
ne-am spãlat.
Iatã de ce la aceasta orã de dimineata este deja atat de
multa lume.
Dumneavoastra, memsahib, nu puteti
intra acum.
Presupun ca ati servit micul dejun si nu v-ati supus
spalarii rituale.
Reveniti maine, fara sa fi mancat.
Veti face ablutiunile in piscina din spatele Templului.
Dupa vizita, va veti putea potoli foamea cu dulciurile
noastre din lapte condensat, faina si zahar, le spunem fedda.
Veti putea cumpãra de asemenea aceste frunze desenate cu
patã portocalie, la fel cum are Kali.
Femeile casatorite si-o deseneaza pe frunte, si inseamna
: Viatã lungã cu sotul meu.
Ii veti putea oferi lui Kali o cununã de hibiscus, rosu
este culoarea pe care o foloseste cand distruge diavolii raului.
Dar nu trebuie sa le mirositi, deoarece acel parfum ii
apartine zeitei.
Acum veniti, vã voi arãta bucatarile noastre, unde
pregatim zilnic cinci sute de portii pentru saraci.
Ma astept ca dumneavoastra sa lasati o oferta pentru
saracii nostri.
Da, inteleg, dumneavoastra sunteti crestinã.
Noi suntem prieteni cu crestinii.
Pãstrãm relatii de bunã vecinatate cu Surorile Maicii
Tereza, care lucreaza in aceasta cladire.
La revedere.
Pe maine.”
Asa s-a facut
noua, am batut la poarta din Nirmal Hriday, am fost luata drept voluntara, am simtit
rusine si remuscare.
Ma invart acum prin camera mare a femeilor, imobile in pãtuturi,
inconjurate de munca linistita plinã de zel si a Misionarelor in sari, a fratilor laici in camasi
albastre, a voluntarilor si voluntarelor cu sorturi in patratele verzi.
Intreb de Sally, profesoara irlandezã.
Trebuie sa fi ajuns.
“Era aici mai devreme”, imi spune o voluntarã
îngenuncheatã stergând cu cârpa pe jos.
De dupa o perdea se aude vorbarie, dat atat de incet
incat pare un piuit.
Trag perdeaua si o vad pe Sally.
Cu un burete sãpunit, spãla trupul unei batrane firave ca
o pasare fara pene, omoplatii proeminenti seamana cu degetele mari de la
picior.
Sally o spalã cu gesturile hotarate ale unei mame care-si
spalã pruncul, si din cand in cand ii vorbeste, in englezã, batranica raspunde
in hindi, si cum fac de se inteleg nu stiu, si nici nu reusesc sa-mi imaginez
ce pot sa-si spuna.
A scris Maica Tereza : “La Nirmal Hriday, nimeni nu a
murit descurajat, disperat, alienat, fara hrana, fara iubire. Iata de ce cred
cã e casa cea mai pretioasã din Calcutta. Le dãm saracilor ceea ce cer, conform
credintei lor.
Unii cer apa din Gange, unii apã sfintitã, unii un cuvant
sau o rugaciune.
Unii cer doar un mar, o bucata de paine, o tigara.
Altii vor doar sa aiba pe cineva aproape.
Noi ii ajutãm sa se impace cu Dumnezeu.
Traim inca pentru ca ei sa poata muri si ajunge in
adevarata patrie, dupa cum e scris in carte, fie ea cartea hindusilor, a
musulmanilor, a budistilor, a catolicilor, a protestantilor si a oricarei alte
credinte...”.
Capela Casei muribunzilor e pe acoperis ; de pe terasa se
vad pelerinii zeitei inghesuiti in curtea interioara.
Rumoarea din caravanserai urcã pana aici, impreuna cu
zapuseala care se ridicã.
Capela ma primeste ca un refugiu de prospetime si tacere.
La dreapta altarului este atarnat un Crucifix deasupra caruia stã scris :
“Mi-e sete”.
Ti-e sete, Doamne, si eu nu ti-am dat sa bei.
Extras din cartea / Extract from the book “Tereza de
Calcutta – Creionul lui Dumnezeu”, titlul original “Teresa di Calcutta – La
matita di Dio”, Editura Pauline, 18
Septembrie 2003, Bucuresti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu