Maica Tereza de Calcutta ( 3 )
In india iezuitii sunt prezenti de secole.
Cel mai renumit ramane pãrintele Roberto de Nobili, mort
la 12 ianuarie 1656, care timp de cincizeci de ani a incercat sa deschida
Evangheliei, poarta lumii hinduiste.
Se imbrãca asemenea unui brahman, distingându-se doar
printr-o cruce micã prinsã la piept, respecta obiceiurile indiene, mânca o datã
pe zi, orez, lapte si ceva legume, era fascinat de misticismul hinduist.
Multi iezuiti au ajutat-o pe Maica Tereza cand s-a hotarat sa paraseasca
ordinul de Loreto, pentru a porni in aventura cu sãracii.
Pr. Robert Antoine, care mai tarziu a devenit capelan la
Kalighat, Casa muribunzilor, preda in universitate, le citea studentilor din Mahabharata, marele poem epic indian sau
din Divina Comedie, si compunea imnuri bengaleze, scriind cuvintele si
acompaniindu-le cu ritmul tablas-urilor, tobe locale.
Pr. Pierre Fallon, care studia spiritualitatea hinduistã,
a fost primul care a aprobat alegerea Maicii Tereza, de a adopta sari-ul ca
uniformã a Misionarelor Caritatii.
Monseniorul Ferdinand Périer, Arhiepiscop de Calcutta,
care o invita la prudentã, dar totodatã ii sustinea curajul.
Pr. Julien Henry, care s-a îngrijit de pregãtirea
primelor Misionare ale Caritatii.
Si Pr. Celeste van Exem, consilierul spiritual al Maicii Tereza.
Pr. Van Exem s-a nascut la 4 octombrie 1908, si traieste in India de 52 de
ani.
Cu ajutorul lui, Maica Tereza a putut infrunta momentele
atat de grele de la inceput, si sa intemeieze ordinul Surorilor Misionare ale
Caritatii.
El a scris primul articol despre munca Maicii Tereza.
L-a publicat in ziarul local Calcutta Statesman, si a
fost pionierul a mii de articole care aveau sa insoteasca si sa consolideze, in
toata lumea, faima Surorii albaneze devenita indiancã.
Pr. Celeste este la pat, in camera lui de la etajul al treilea de la St.
Xavier’s College, universitatea iezuitilor de pe Park Street.
Merg la el spre seara.
Este ora cand Calcutta celor bogati, Calcutta celor cu
finante mari si computer, face dus pentru a se pregati pentru seratã.
Receptia de la care un Vip nu poate lipsi in seara
aceasta este oferita de Ajit Kerkar, chairman-ul
de la Taj Group of Hotel, hotelurile din lantul cel mai luxos din India, unde pretul unei camere pentru o noapte echivaleaza cu salariul mediu pentru un
an al unui indian pro capite.
La receptie vor fi prezenti Maharajahii si Maharanii, diplomatii straini,
comercianti din import-export, staruri din cinematografe si
dans.
Este timpul cand angajatii ies din birouri si trec
printre randurile de lustragii, care lovesc cu peria in cutiile de creme,
pentru a atrage atentia.
Vanzatorii de mango, pepeni si papaia fac afaceri bune,
cu o rupie iti poti cumpãra o felie, ca remediu la zapuseala din timpul zilei
care se pierde intr-o zeamã laptoasa.
Este ceasul cand Calcutta strazilor se pregateste pentru
noapte.
Paria se intind pe trotuar, se scoperã cu dhoti ca intr-un cearceaf, si adorm intr-o imobilitate mortuarã.
Respiratia fiecaruia, multiplicatã de milioane de ori,
devine respiratia imensã a orasului care se odihneste dupa osteneala vietii.
Pr. Celeste in seara asta este fericit, deoarece medicul i-a spus ca-i va
amputa numai degetul mare, nu tot piciorul drept, asa cum hotarase.
Cangrena s-a oprit, picioarele sunt negre pana sub
genunchi, dar salvate.
Pr. Celeste poate chiar sa glumeascã pe seama acelor
soareci, care l-au muscat in somn inveninandu-i sangele.
“Erau soarecii unei familii de comercianti Malvalis care ii tratau bine.
Dar familia cred ca era plecata in vacanta, pentru ca
soarecii s-au alipit de mine cu o extraordinara voracitate.”
S-a intamplat la Biserica Sf. Francisc Xaveriu din Bow Bazaar Street, unde Pr. Celeste se mutase cu cateva zile in urmã pentru a-l ajuta
pe paroh.
Dormea intr-o camaruta de la parter, si in apropiere era
un canal deschis.
Soarecii l-au muscat de patru ori : « Prima data, ma trezesc si
nu vad nimic. A doua oara am observat un punct mic rosu pe picior. A treia
oara, semnul unei muscaturi. A patra oara, piciorul meu era intr-o baie de
sange.”
Era in 1986, infectia sangelui a evoluat, provocand
cangrena.
Pentru a o opri, au fost necesare sase operatii, cu
amputarea catorva degete de la picioare.
Batranul iezuit este intins pe pat, in loc de pijama
poartã maiou si o hainã lungã de bumbac in pãtrãtele, un fel de vesmânt
deschis, care lasã descoperite picioarele.
Camera lui, separatã de veranda comunã doar de o perdea,
este racorita de rotirea lentã a ventilatorului.
Pe masã sunt Evanghelia, Coranul, rozariul.
Restul de mobilier este alcatuit dintr-un cufãr, un lighenas
si un cadru pentru a se muta de la pat la masã, deoarece bastonul nu mai era
suficient.
Parintele van Exem are o medalie a Maicii Domnului prinsa de maiou.
Este un om amabil, spontan, o bucatica de om alb, cu
ochii plini de bucurie, cu cativa dinti si o memorie intactã.
“Am intalnit-o pe Maica Tereza in 1944.
Era Superioara manastirii si directoarea sectiunii de
limbã bengalezã, a Colegiului din Entally, in acea epocã transformat in Spital
militar.
Surorile din sectiunea englezã se transferasera la Simpla,
Maica Tereza a ramas la Calcutta, mutandu-se in casa din Convent Road, aproape
de moscheea lui Muwall Ali.
Avea 34 de ani, pãrea energicã si hotarata, cu o vointã puternicã, dar
fragilã din punct de vedere fizic : era suspectã de tuberculozã.
Isi consuma toate energiile pentru altii, mânca putin si
dormea si mai putin.
Daca ar trebui sa sintetizez starea ei sufleteasca, as
folosi cuvantul fericire.
Da, era o femeie absolut, pe deplin, fericita.
Eu devenisem capelanul Surorilor Sfintei Fecioare de
Loreto, impotriva vointei mele.
Ma aflam la Calcutta din ’38, pentru a mã interesa de dialogul cu
musulmanii.
Ca profesor de exegezã, specializat in lumea musulmanã,
fusesem in Arabia, Siria, Irak, Palestina, traisem cu beduinii in desert.
Ma transferasem apoi in India pentru a studia urdu, limba musulmanilor indieni.
Intr-o zi m-a chemat parintele Richier, rectorul
universitatii iezuitilor : “Vrei sa mergi sa celebrezi liturghia in manastirea
Surorilor de Loreto ?”.
“Nu, parinte. M-ati chemat la Calcutta, ca sa deschid
dialogul cu musulmanii, nu cu calugaritele.”
Rectorul a râs, si mi-a recomandat sa ma mai gandesc.
Nu m-am gandit
prea mult.
Tocmai ieseam,
aveam deja mâna pe clanta usii, si-mi pusesem in cap topie, casca colonialã, cand m-am intors din instinct : “M-am
gandit. Accept.”
Si asa, la 11 august ’44, eram la Convent Road.
Am intalnit-o pe Maica Tereza in timp ce serveam cafeaua
in salonas, dupa liturghie.
Mi-a placut imediat infatisarea ei, luminoasã si totodata
hotarata.
Impresionau ochii ei, cu o privire directã si
pãtrunzãtoare, si trasaturile puternice ale fetei.
Era foarte popularã printre fetele din Colegiu si printre
Surori.
Ii spuneau Tereza bengaleza, pentru a o distinge de Sora Marie Terèse, care
preda la sectiunea englezã.
O data am intrebat-o daca la intrarea in ordinul de
Loreto, alesese sa se numeasca Tereza, in cinstea sfintei Tereza de Avila sau a
sfintei Tereza de Lisieux.
Mi-a raspuns : “Tereza cea mare nu e pentru mine. Cea mica e mai bine.”
La sfarsitul razboiului, Surorile s-au putut întoarce la
Entally, proprietatea lor.
Cand am mers prima data acolo, m-a impresionat frumusetea
locului, lacul, arborii seculari si gradinile pline de flori din jurul
manastirilor si ale cladirilor Colegiului.
Surorile erau multumite de disparitia musculitelor, care fuseserã singurul
defect al acelui paradis : medicii Spitalului militar le exterminaserã cu DDT.
Maica Tereza nu mai era Superioarã.
A fost un bine pentru ea, s-a simtit mai liberã sa plece
cand a luat marea decizie.
In acele luni se imbolnavise de tuberculozã, iar medicul ii impusese odihnã
la pat, cel putin trei ore in fiecare dupa-amiazã, si mai ales sa incetineasca
ritmul zilei de lucru.
Atunci a fost singura datã, cand am vazut lacrimi in ochii Maicii Tereza.
Singura datã.
Mai tarziu, a infruntat teribila singuratate a saraciei,
a trait moartea câtorva din Surorile la care tinea, a pãtimit suferinte si
umiliri, dar nu a plans niciodata.
Medicul a trimis-o sa-si vindece plamanii la aer curat, in manastirea
Loreto de la Darjeeling, la poalele muntelui Himalaya.
In noaptea calatoriei cu trenul spre Darjeeling a avut
inspiratia, la 10 septembrie ’46.
Nu stiu daca era singurã, nu am intrebat-o niciodata.
Stiu cã se afla inghesuitã in acele multimi evanghelice
de saraci, schiopi, orbi si leprosi, iar contactul fizic cu acea omenire
suferindã, vazuta mai inainte doar de departe, o impresionase puternic.
A avut o chemare sigurã, pe care ea insasi o definea : o vocatie in vocatie.
Trebuia sa lucreze pentru cei mai sãraci dintre saraci,
dar nu in cadrul unei mari institutii, ca un spital sau un azil, ci chiar in
mediul lor, traind ca si ei, in mijlocul lor.
Aceasta implicare fizicã, acest a fi
in mijlocul lor, mi se pare a fi marea noutate a ordinului fondat de Maica
Tereza, care adaugã celor trei voturi traditionale, saracie, curãtie,
ascultare, un al patrulea : votul caritãtii.
Ordinul se bazeazã pe douã coloane, pe doua realitati
vizibile.
Isus intrupat in euharistie.
Isus intrupat in saraci.
La Darjeeling, Maica Tereza a avut ocazia sa urmareasca exercitiile
spirituale predicate de parintele Pierre Fannon, un iezuit belgian.
Mai tarziu, parintele Fannon mi-a marturisit ca in acele
zile Maica Tereza parea foarte linistita si intr-un fel cufundatã in meditatie.
Fusese foarte impresionat de intensitatea rugaciunii ei.
Cand Maica Tereza s-a întors la Calcutta, la inceput nu
mi-a spus nimic.
Dar intr-o zi, in timp ce plecam de la Entally pe
bicicleta mea, am vazut-o aparand in fuga de pe o alee mica.
Mi-a facut semn sa ma opresc, miscand un manunchi de hartii.
M-am intors
inapoi.
“Ce sunt hartiile
astea, Maicã Tereza ?”
Raspunse
oarecum in gluma : “Nu stiu. Dumneavoastra trebuie sa-mi
spuneti.”
M-am intors acasa, si am pus hartiile pe masã, alaturi de
o iconitã a Maicii Domnului, pe care ea insasi mi-o oferise de Craciun.
Nu aveam timp sa ma uit peste ele.
Cand le-am citit a doua zi, am sãrit in sus.
Scrisese totul, într-un fel de Jurnal : descoperirea saracilor,
inspiratia ei, decizia de a parasi Surorile de Loreto pentru a iesi in strada,
proiectul de a fonda un ordin dedicat exclusiv saracilor.
In acel mãnunchi de hartii scrise de mana, era deja in nuce tot viitorul ei, trasat cu o
claritate extraordinarã.
Strigãtul saracilor ajunsese pana la ea.
Nu mai putea da inapoi.”
Primul sfat al parintelui spiritual pentru Maica Tereza
dupa descoperire, a fost sa nu se grabeasca.
“Era nerabdatoare sa inceapa ; i-am sugerat sa aiba
rabdare, si sa se roage : dar era un sfat inutil, pentru ca o vedeam
consumandu-se in rugaciune. A asteptat. Cu rabdare. Eu intre timp il anuntasem
pe monseniorul Ferdinand Perier, arhiepiscopul de Calcutta, un om pragmatic si
cu bun simt, care devenise iezuit dupa ce a lucrat ca functionar de bancã in
oasul sãu natal, Anvers.
“Ce e cu povestea asta ?”, a exclamat arhiepiscopul cand i-am vorbit despre
calugarita albanezã, care vroia sa paraseasca ordinul pentru a se dedica celor
mai saraci dintre saraci.
I-am explicat totul, iar raspunsul sau a fost prudent :
“E o decizie serioasa. Cred ca va trebui sa ceara dezlegarea de voturi.
Spuneti-i sa astepte un an si intre timp sa stea linistita si sa se roage.”
I-am transmis
Maicii Tereza, iar ea s-a supus deciziei arhiepiscopului.
Intr-o dimineata nu am vazut-o la liturghie.
Mi-au spus ca a mers la Asansol, unde Surorile de Loreto au o manastire si
o scoala.
O pedeapsa a Superioarei ?
Nu, nu.
Nimeni nu stia de proiectul ei, decat eu si arhiepiscopul.
Maica Tereza mi-a scris multe scrisori in acea perioadã.
Era fericitã, avea grijã de gradini, umplea de flori
grota Sfintei Fecioare de la Lourdes, preda fetelor de la Asansol, se ocupa si
de bucataria manastirii.
Se refãcea in clima racoroasa si uscatã a acelei
localitati, calindu-si fortele pentru a infrunta ceea ce o astepta,
incredintandu-se vointei lui Dumnezeu.
Dupa sase luni se întorcea la Calcutta.
In acele zile, monseniorul Perier s-a imbolnavit grav.
Era deja un om inaintat in varsta, in jurul a saptezeci de ani.
A murit la 92 de ani, in ’68.
Atunci Maica Tereza, nerabdatoare sa infrunte noua
aventurã, i-a scris astfel : “Vindecarea dumneavoastra va fi semnul ca pot
incepe munca mea cu saracii. Va rog, Sfintia Voastra, vindecati-va repede.”
Arhiepiscopul s-a vindecat, iar anul de asteptare impus de el trecuse de
mult.
I-a permis Maicii Tereza sa comunice proiectul ei,
Superioarei generale a Surorilor de Loreto din Irlanda, Maica Gertrude.
La 2 februarie 1948 a sosit raspunsul Maicii Gertrude,
care incepea astfel : “Draga mea Tereza, proiectul tau mi se pare o clarã
manifestare a vointei lui Dumnezeu. Iti dau permisiunea de a scrie la Roma.”
Scrisoarea Maicii Tereza, adresata cardinalului prefect al Congregatiei
pentru persoanele consacrate, a plecat din Calcutta la 7 februarie 1948 si a
sosit la Roma cincisprezece zile mai tarziu.
In acea vreme, cardinalul prefect era Luigi Lavitrano,
iar Congregatia isi avea birourile in piata San Calisto, in centrul cartierului
Trastevere.
Un functionar al secretariatului a dezlipit imediat de pe
plic timbrul pentru colectia sa, apoi il deschise, citi cele trei pagini cu
inscrisul Surorile de Loreto si a inceput un nou dosar, pe care urma sa-l
adauge la celelalte cateva mii care umpleau deja raftul arhivei.
“O alta calugarita nemultumita”, s-o fi gandit el.
A luat un cartonas galbui, scrise pe el : Prattica 363 ( 3630 )/48* [ Dosar 3630/48 – Dieceza de Calcutta, in
italiana ( n.trad. ) ] – Diocesi di
Calcutta, iar dedesubt Dame Inglesi*
[ Damele Engleze, in italiana – Congregatie infiintata de englezoaica Mary Ward
in secolul al XVII-lea ; Surorile de Loreto sunt o ramura irlandeza a acestei
congregatii ], cine stie de ce.
Mai tarziu, cand Sora a devenit un personaj cunoscut in
intreaga lume, cineva a adaugat cu creionul : Maica Tereza.
Am obtinut permisiunea Vaticanului, de a vedea acel dosar
si de a citi scrisoarea.
Sunt trei pagini scrise de mana, cu un scris clar si
mare.
Prin ele, Sora Tereza Bojaxhiu, profesoarã la St. Mary’s
High School din Calcutta, ii adreseaza cardinalului prefect al Congregatiei
pentru persoanele consacrate, cererea ei :
“Eminenta voastra, cu acordul Maicii mele Generale doresc cu umilintã sa
incep o viata foarte diferita de cea pe care am trait-o pana acum in manastire,
pentru a-mi oferi viata saracilor, in slujre totala, pe urmele sfantului
Francisc din Assisi.
Din septembrie 1946, Dumnezeu ma cheama astfel.
Pentru a desfasura aceasta munca, in rugaciune si jertfã,
este necesar sa ma apropii de saracii de pe strada si sa devin saraca asemenea
lor, pentru a vedea in fiecare sarac pe Cristos.
Am expus aceasta dorinta a mea, atat episcopului meu cat
si directorului meu spiritual.
Am lasat sa treaca mult timp, pentru a intelege ceea ce m-a inspirat si dacã
aceastã chemare este cu adevarat motivatã.
Prin rugaciune si sfat, am inteles ca aceasta este vocatia mea.
Cer sa mi se permitã sa-i slujesc pe indienii sãraci,
traind de fapt ca si ei.
Pentru aceasta, mi-e imposibil sa raman in institut, unde
am intrat in octombrie 1928 si unde am depus primele voturi.
Cu toatã sinceritatea, cred cã nu am niciun merit
specific.
Ramane pentru mine un mister, faptul cã Dumnezeu imi trimite aceasta
chemare.
In timpul anilor petrecuti in institut, am fost foarte
fericita si plina de bucurie.
De aceea, mi-e greu sa le parasesc pe Surorile de Loreto,
dar trebuie sa fac acest pas in numele lui Dumnezeu, care-mi cere o schimbare
radicala a vietii.
Vreau sa fac vointa lui cu orice pret, si sa adun in jurul meu suflete
dispuse la aceasta slujire, de a-i ingriji pe saraci.
Sunt milioane sãracii care trãiesc aici in India, in
conditii ingrozitoare, departe de harul lui Dumnezeu si de Cristos.
Eu sunt o simplã Sorã, si nu stiu cum sa ma exprim, dar cer ajutorul
dumneavoastrã pentru a ma putea supune chemarii mele.”
Maicii Tereza ii place sa citeze un proverb : “E mai bine sa aprinzi o lumanare, decat sa blestemi
intunericul.”
A aprins lumanarea
ei, in trenul spre Darjeeling, la 10 septembrie 1946, unul din acele trenuri
indiene incinse, cu oameni cocotati pe acoperisuri, sau striviti in mirosul
greu al coridoarelor.
Inghesuita pe banca de la clasa a treia intre trupurile
rau mirositoare, aplecatã asupra paginilor Evangheliei de buzunar, se intreaba
: “De ce, Doamne, lor da si mie nu ?”.
Sfantul Francisc din Assisi a avut inspiratia pe Verna.
Trenul este Verna Maicii Tereza.
Inainte de a ajunge la Darjeeling, se hotarase deja : va cere Superioarei
si arhiepiscopului de Calcutta, permisiunea de a parasi manastirea si de a-i
ingriji pe stradã, pe cei mai saraci dintre saraci.
Scrisoarea trimisã la Roma, cardinalului prefect al
Congregatiei pentru persoanele consacrate, este primul pas.
Maica Tereza nu vorbeste cu placere despre sine.
Trebuie sa gasesti momentul potrivit, atmosfera precisã,
pentru a o face sa rupã tacerea.
Un ziarist s-a aflat in momentul si in atmosfera
potrivite, pentru a o convinge pe Maica Tereza sa se deschidã in ce priveste
acea “vocatie in vocatie”.
S-a intamplat in 1970, intr-un loc simbolic, tocmai in trenul spre Darjeeling,
iar jurnalistul era un prieten de-al ei indian, Desmond Doig, redactor la Calcutta Statesman.
Maica Tereza, Doig si fotograful Raghu Rai mergeau la
Darjeeling pentru a completa un reportaj despre Misionarele Caritatii.
Ocazia a sosit pentru Doig, la putin timp dupa ce trenul
plecase din statia Howrah, si a pornit printre tufisurile de mango si palmieri
din Bengal.
Asezatã langa fereastrã, Maica Tereza scoate din traistã o carte putin uzatã,
Seminte ale desertului, de Charles de
Foucauld.
O deschide la semn, citeste pana la sfarsitul paginii
si-i aratã lui Doig un fragment despre “nevoia unei
absolute daruiri in slujba lui Dumnezeu”.
Pentru Doig este momentul potrivit.
“Iata-ma asezat alaturi de o persoanã careia Dumnezeu i-a
vorbit in mod deschis, mi-a spus el, si eram decis sa descopãr infricosatorul
mister al unei astfel de experiente.
- Maicã, cum ati putut întelege ? Nu ati avut nici macar o clipa de
indoialã ?
La urma urmei, si
Isus s-a îndoit.
De exemplu in Ghetsemani.
-
Nu. Isus nu s-a îndoit
niciodata.
Numai pentru o clipa s-a simtit nesigur. In umanitatea
sa.
Era firesc.
Dar atunci cand accepti, cand te daruiesti, esti sigur.
Poate fi ca o moarte, stii.
Siguranta vine imediat dupa ce te abandonezi.
In momentul in care Isus a spus : “Pãrinte, nu vointa
mea, ci a ta sa se facã”, acceptase.
Aceasta a fost agonia lui.
El a simtit, tot ceea ce eu si tu am simtit ca fiinte umane.
Iata de ce El era in toate si prin toate, asemenea noua,
in afara de pacat.
-
Dar daca dureaza nesiguranta
?
-
Atunci, stii, este momentul sa
ingenunchezi. In acea rugaciune, Dumnezeu nu ne poate insela, pentru ca este o
rugaciune care vine din interior.
Este momentul in care avem mai multa nevoie de Dumnezeu.
Si o data ce il avem pe Dumnezeu in noi, este pentru intreaga viata.
Nu incape indoialã.
Pot exista alte indoieli, stii.
Dar acea indoiala nu va mai reveni.
Nu, nu m-am indoit niciodata.
Dar sunt sigura ca e El, nu eu.
Este lucrarea Lui, nu a mea.
Eu sunt doar disponibila la poruncile Sale.
Fara El nu pot face nimic.
Dar nici Domnul nu ar putea face nimic, pentru cineva
care ar fi plin de sine.
Trebuie sa nu mai ai inauntru nimic, pentru a permite ca
el sa faca ceea ce vrea.
Este lucrul cel mai frumos, referitor la Dumnezeu, stii : este
Atotputernic, si totusi nu se impune cuiva cu forta.
-
Dar trebuie luate si
initiative, nu credeti, Maicã ?
-
Desigur. Trebuie sa
actionãm, ca si cum totul ar depinde de noi...dar sa-i lãsãm restul lui
Dumnezeu.
Extras din cartea / Extract from the book “Tereza de
Calcutta – Creionul lui Dumnezeu”, titlul original “Teresa di Calcutta – La
matita di Dio”, Editura Pauline, 18
Septembrie 2003, Bucuresti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu